V torek, 1. aprila 2025 je ob 100-letnici Inštituta za narodnostna vprašanja (INV) potekal Dan odprtih vrat. V spremstvu treh učiteljic in ravnateljice Loriete Pečoler sta INV obiskala razreda osmošolcev OŠ Koseze. Raziskovalke in raziskovalci ter drugi zaposleni INV so si za šolarke in šolarje zamislili “labirint” petih vsebinskih postaj, po katerih so potovali v iskanju novih znanj.
Po dobrodošlici direktorice prof. dr. Sonje Novak Lukanović so se mladi napotili v knjižnico INV, osrednjo enoto za zbiranje gradiva o etničnih študijah v Sloveniji, kjer so jih zaposleni kot uvod seznanili s kratko zgodovino Slovenije ter prisotnostjo slovenščine v širši regiji. Izvedeli so tudi nekaj zanimivosti o tem, kako so se meje v naših krajih premikale skozi stoletja ter kako so te zgodovinske spremembe vplivale na slovenske skupnosti, ki so ostale izven ozemlja današnje Slovenije. Ekipa INV je poleg tega predstavila interaktivni zemljevid, najnovejšo pridobitev knjižnice, ki vsebuje niz uporabnih informacij o manjšinah v Sloveniji kot tudi slovenskih skupnostih v zamejstvu.
Po prvi postojanki so se otroci razdelili v dve skupini in v manjši sestavi obiskali naslednje tematske postaje.
● Italijanska in madžarska manjšina ter nemško govoreča skupnost v Sloveniji: na veliko presenečenje šolark in šolarjev sta sodelavca člana narodno priznanih manjšin spregovorila v svojih maternih jezikih in na kratko predstavila, kaj pomeni odraščati kot član manjšine, katere posebne običaje in pravice imata njuni skupnosti.
● Priseljenci in Romi v Sloveniji: zaposleni so mladim predstavili nekaj zanimivosti o priseljevanju v Slovenijo ter predstavili slovensko situacijo v kontekstu drugih članic Evropske unije. Razložili so, zakaj imajo države kot Slovenija potrebo po priseljevanju ljudi iz tujine, spregovorili pa so tudi o nevarnosti negativnih mitov in stereotipov o priseljencih in zakaj le-ti ne držijo. Še posebej nove so bile za šolarke in šolarje informacije o Romih: seznanili so se splošnimi zanimivostmi o Romih, tj. o zgodovini in izvoru Romov ter, da se bliža dan Romov (8. april). Za mnoge je bilo presenečenje, da se Romi v Sloveniji med seboj ne razumejo vsi zaradi mnogih različnih narečij, in da je posredovanje romskih jezikov mladim generacijam lahko velik izziv.
● Slovenske manjšine v Italiji, Avstriji, na Madžarskem in Hrvaškem: na tej postaji so spregovorili prav zamejci in zamejke, zaposleni na INV ter raziskovalci z močnimi stiki z omenjenimi skupnostmi. Šolarkam in šolarjem so predstavili ključne zanimivosti posameznih regij, pravice, ki jih imajo posamezne skupnosti, rdeča nit vseh predstavitev pa je bil izjemen pomen kulture ter mnogoterica pevskih, gledaliških, športnih in drugih društev slovenskih zamejskih skupnosti, s pomočjo katerih ohranjajo slovenski jezik, svoje običaje in identiteto.
Kot zaključek sta se skupini zopet združili v sejni sobi Inštituta, kjer sta prisluhnili domiselnim prispodobam o pomenu raznolikosti in spoštovanju drugačnosti, za največje navdušenje pa je poskrbel nagradni kviz, med katerim so osnovnošolke in osnovnošolci prek sodelovanja in iskanja pravilnih odgovorov zavzeto utrdili pridobljeno znanje.
Posebna zahvala velja ravnateljici OŠ Koseze, ge. Loriete Pečoler za navdušen odziv na pobudo INV in pripravljenost za sodelovanje, da bi se šolarji poglobljeno seznanili s tematikami INV, in Ljubljanskemu potniškemu prometu (LPP), ki je zagotovil prevoz mladih obiskovalk in obiskovalcev od šole do INV in nazaj. Uspešna izvedba dneva odprtih vrat je spodbudila dogovor direktorice INV ter ravnateljice OŠ Koseze, da se sodelovanje med ustanovama nadaljuje.