Erjavčeva 26, p.p. 1723
SI-1000 Ljubljana
Tel: +386 1 2001870
PREDSTAVITEV
Mednarodni center za medetnične odnose in manjšine v Jugovzhodni Evropi (Mednarodni center – MC) pri Inštitutu za narodnostna vprašanja (INV) je bil ustanovljen 6. julija 2001 na zasedanju Pakta stabilnosti za JV Evropo v Brdu pri Kranju na podlagi sklepa Vlade Republike Slovenije kot prispevek slovenske znanosti in Slovenije k stabilnosti in razvoju te regije in širše Evrope. Dejavnosti, ki so privedle do njegove ustanovitve, so se začele v devetdesetih letih prejšnjega stoletja in so se okrepile po letu 2000.
MC deluje kot enota Inštituta za narodnostna vprašanja. Svoje delo načrtuje upoštevaje aktualno situacijo, razvoj in potrebe v jugovzhodni Evropi ter zagotovljena sredstva.
TEMELJNI CILJI IN DEJAVNOSTI MC
Skladno z aktom o ustanovitvi, statutom INV in programom dela, so ključni cilji MC:
- Uveljavljanje in razvoj demokracije, človekovih pravic in svoboščin, vključno s posebnimi pravicami in varstvom manjšin in njihovih pripadnikov;
- uveljavljanje, uresničevanje in razvoj obstoječih mednarodnih in nacionalnih (pravnih in političnih) standardov človekovih pravic ter zaščite narodnih in drugih manjšin in njihovih pripadnikov;
- uveljavljanje in razvoj dobrih medetničnih odnosov, strpnosti, sožitja, vključevanja in sodelovanja v etnično raznolikih družbah v tem območju in širše;
- uveljavljanje večetnične družbe oziroma njeno oživljanje v družbah in okoljih, kjer je bila prizadeta ali uničena;
- uspešno urejanje in upravljanje etničnih raznolikosti in medetničnih odnosov;
- preprečevanje zaostrovanja konfliktov, posebno tistih, ki nastanejo ali se izražajo kot etnični konflikti v večetničnih družbah, ter njihovo upravljanje in razreševanje, itd.
MC spodbuja mednarodno strokovno, raziskovalno in znanstveno sodelovanje in mreženje v jugovzhodni Evropi in globalno. Sodeluje z nacionalnimi in mednarodnimi organizacijami in institucijami, ki delujejo na področjih človekovih pravic, (med)etničnih odnosov in manjšinter s civilnodružbenimi organizacijami in pobudami. MC in INV sta bila med pobudniki in ustanovitelji Akademske mreže za sodelovanje v jugovzhodni Evropi, ki jo koordinira Inštitut za družbene vede v Beogradu, in sta aktivno vključena v njeno delovanje.
Temeljne dejavnosti MC vključujejo:
- razvoj in digitalizacijo baze (viri, dokumenti, časopisi, publikacije) o etničnih odnosih in manjšinah v jugovzhodni Evropi; katalogizacijo in dostopnost knjig in serijskih publikacij v sistemu COBISS. Te dejavnosti opravlja INDOK;
- raziskovanje večin, manjšin in njihovih pripadnikov, človekovih in manjšinskih pravic, odnosov, urejanja in upravljanja družbeno relevantnih različnosti, preprečevanja, upravljanja in razreševanju kriz in konfliktov, vključevanja, integracije, družbene in politične participacije, itd. ter priprava, prijava in izvedba študij in projektov;
- v sodelovanju z zagrebško pisarno Fundacije Friedrich Ebert (Friedrich-Ebert-Stiftung – FES) organizacija serije mednarodnih regionalnih konferenc v Ljubljani o vključevanju in integraciji v notranje pluralnih in raznolikih družbah (Inclusion and Integration in Diverse Societies), pri čemer je dosedanjih pet konferenc obravnavalo aktualne tematike o etničnih odnosih, identitetah in njihovem upravljanju, pravicah in varstvu manjšin in njihovih pripadnikov, migracijah in migrantih ter njihovem vključevanju v imigrantske družbe;
- sodelovanje in skupne aktivnosti v okviru Akademske mreže za sodelovanje v jugovzhodni Evropi: izdaja skupnih publikacij, sodelovanje v aktivnostih, ki jih organizirajo članice mreže, v sodelovanju s partnerji, ki se povezujejo v konzorcije, priprava skupnih predlogov raziskovalnih, strokovnih in izobraževalnih projektov na razpise za nacionalne, evropske in mednarodne projekte;
- strokovno svetovanje in sodelovanje z nacionalnimi (npr. Albanija, Bosna in Hercegovina, Črna Gora, Hrvaška, Severna Makedonija, Srbija) in mednarodnimi institucijami in organizacijami (npr. Združeni narodi, UNESCO, Svet Evrope, OVSE in njen Visoki komisar za narodne manjšine, FUENS, itd.) na področjih človekovih pravic, pravic in varstva narodnih in drugih manjšin ter njihovih pripadnikov, etničnih odnosov, migracij, vključevanja in integracije, multikulturalizmain interkulturalizma, urejanja in upravljanja različnosti ter preprečevanja, upravljanja in razreševanja kriz in konfliktov;
- organiziranje in izvedba izobraževalnih programov in dejavnosti usposabljanja, kot so delavnice za zainteresirane naročnike (npr. šole, podjetja, lokalne skupnosti v Sloveniji, itd.), na področjih urejanja in upravljanja družbeno relevantnih različnosti in odnosov, enakopravnega vključevanja, integracije in participacije, preprečevanja, upravljanja in razreševanja kriz in konfliktov, itd.; sodelovanje v izobraževalnih programih (npr. poletne šole, nacionalni in mednarodni podiplomski programi, program o razdeljenih družbah (Divided Societies) na IUC – Meduniverzitetnem centru v Dubrovniku, itd.) in programih usposabljanja (npr. usposabljanje sodnikov, državnih uradnikov, manjšinskih aktivistov in predstavnikov, itd.) v državah jugovzhodne Evrope; itd.
Po pandemiji bolezni Covid-19 večino navedenih dejavnosti, vključno z mednarodnim sodelovanjem, načrtujemo in izvajamo tako, da poleg tradicionalnih načinov delovanja in izvajanja različnih dejavnosti uvajamo tudi spletni in/ali hibridni način ter jih (v okviru možnosti) digitaliziramo. Tako smo zasnovali tudi našo ponudbo izobraževanja in usposabljanja.
PODROČJA IZOBRAŽEVANJA IN USPOSABLJANJA TER INSTITUCIJE, S KATERIMI JE MC SODELOVAL IN SODELUJE
Ključne tematike in področja izobraževanja in usposabljanja, na katerih deluje MC in jih kot del procesa vseživljenjskega učenja in usposabljanja ponuja zainteresiranim naročnikom, vključujejo: urejanje in upravljanje družbenih odnosov in zlasti (med)etničnih odnosov, urejanje in upravljanje družbeno relevantnih različnosti, preprečevanje, upravljanje in/ali razreševanje kriz in konfliktov ter krizno upravljanje v različnih okoljih, pogajanja, mediacijo in alternativno (raz)reševanje sporov, vključujoč odprt javni dialog, družbene in zlasti etnične manjšine, človekove pravice in temeljne svoboščine, varstvo in pravice manjšin in njihovih pripadnikov, migracije, vključevanje in integracijo, medkulturno komunikacijo, multikulturalizem in interkulturalizem, interkulturno in vseživljenjsko izobraževanje in usposabljanje, civilno in državljansko vzgojo oz. vzgojo, usposabljanje in izobraževanje za aktivno demokratično državljanstvo, odnose z javnostmi, itd.
Med institucijami, s katerimi smo sodelovali znanstveno, raziskovalno, strokovno, izobraževalno in pri programih usposabljanja, omenjamo:
- v Sloveniji univerze v Ljubljani, Mariboru in na Primorskem ter Novo univerzo, ZRC (Znanstveno-raziskovalni center) SAZU, Znanstveno in raziskovalno središče Koper, različne osnovne in srednje šole po Sloveniji, posamezne občine in občinske uprave, državno upravo, slovensko vojsko in policijo ter nekaj podjetij/gospodarskih družb,
- med evropskimi visokošolskimi in raziskovalnimi institucijami univerze v Birminghamu, Bologni, Budimpešti, Celovcu, Dunaju, Firencah (European University Institute), Fribourgu, Gradcu, Kaunasu, Liverpoolu, Lodžu, Londonu, Novem Sadu, Regensburgu, Sarajevu, Skopju, Splitu, Trentu, Trstu, Zadru in Zagrebu ter Evropsko akademijo – EURAC v Bolzanu/Boznu, Evropski center za manjšinske zadeve – ECMI v Flensburgu in Inter-univerzitetni center – IUC v Dubrovniku,
- v ostalem svetu pa visokošolske in raziskovalne institucije v Afriki (Cape Town, Pretoria/Tshwane), severni Ameriki (Detroit – Wayne State University, New York – City University of NY, University of Columbia, Seattle – University of Washington, Toronto in Vancouver – University of British Columbia), Avstraliji (Adelajda – University of South Australia, Canberra – Australian National University, Melbourne in Sydney) in Novi Zelandiji (Christchurch – University of Banterbury, Wellington – Victoria University of Wellington).
VSEŽIVLJENJSKO UČENJE IN USPOSABLJANJE: PONUDBA PREDAVANJ, DELAVNIC, SIMULACIJ IN DRUGIH OBLIK IZOBRAŽEVANJA IN USPOSABLJANJA ZA ŠOLE, PODJETJA, JAVNE INSTITUCIJE, DRŽAVNO UPRAVO, ORGANIZACIJE, DRUŠTVA IN ZDRUŽENJA
MC ponuja zainteresiranim organizacijam, institucijam in združenjem predavanja, delavnice, simulacije in seminarje ter serije predavanj in obširnejše programe izobraževanja in usposabljanja za njihove zaposlene, sodelavce in člane. Za šole lahko organiziramo te oblike izobraževanja in usposabljanja tudi za njihove učence, dijake in študente. Tematike in področja izobraževanja in usposabljanja lahko prilagodimo potrebam in interesom naročnikov.
V okviru digitalizacije našega dela poleg izobraževanja in usposabljanja, ki jih izvajamo v živo na dogovorjenih lokacijah in ob dogovorjenih terminih, lahko ponudimo njihovo prilagojeno izvedbo v hibridni obliki (v živo in na svetovnem spletu) in na daljavo (prek svetovnega spleta), kar je postalo zlasti aktualno v času pandemije bolezni Covid-19.
Med tematikami, o katerih smo v preteklih dveh desetletjih izvedli izobraževanje in usposabljanje v Sloveniji in v tujini, omenjamo:
- družbeni in (med)etnični odnosi v različnih okoljih (podjetja, zavodi, šole, lokalne skupnosti, regije, države, itd.),
- odnosi večina-manjšina in manjšina-manjšina/e,
- narodne/etnične manjšine in njihovi pripadniki,
- (posebne) pravice in varstvo manjšin,
- urejanje in upravljanje družbeno relevantnih različnosti,
- medjezikovna in medkulturna komunikacija,
- vključevanje, sodelovanje in integracija,
- politična in družbena participacija,
- preprečevanje (zaostrovanja),
- upravljanje in razreševanje konfliktov,
- mediacija, vključno z vrstniško mediacijo
- alternativno reševanje sporov,
- demokratični postopki in odločanje,
- organizacija dela,
- odprt vključujoč javni dialog,
- komuniciranje in odnosi z javnostmi,
- vseživljenjsko izobraževanje,
- civilna in državljanska vzgoja ter vzgoja,
- izobraževanje in usposabljanje za aktivno demokratično državljanstvo
- in sodelovanje v procesih odločanja.
ZAKAJ BI SE ODLOČILI PRAV ZA IZOBRAŽEVANJE IN USPOSABLJANJE, KI GA PONUJA MC?
Kot ugotavljajo udeleženci, ki so sodelovali v oblikah izobraževanja in usposabljanja, so le-te:
- omogočile pridobitev novega znanja in veščin, kar prispeva k boljši produktivnosti in učinkovitost ter k boljšim odnosom in organizacij dela v njihovem okolju,
- razvile in izboljšate njihove sposobnosti in veščine, kar jim omogoča boljše delo in bolj samozavestno sprejemanje optimalnih odločitev tudi v najtežjih trenutkih,
- izboljšale tudi sposobnosti njihove organizacije in posameznih organizacijskih enot za uspešnejše komuniciranje in delo s strankami in javnostmi ter preprečevanje zaostrovanja potencialnih konfliktov v organizaciji in/ali s strankami, po potrebi pa tudi njihovo upravljanje in razreševanje,
- z boljšim komuniciranjem in odnosi z javnostmi (PR) povečale zaupanje strank in javnosti v delo njihove organizacije, ki zato uživa večji ugled in jo ljudje dojemajo kot okolju prijazno.
Med najpomembnejšimi prednostmi oblik izobraževanja in usposabljanja, ki jih izvaja MC, udeleženci poudarjajo naslednje:
Praktična naravnanost izobraževanja: Drugače, kot na izobraževanjih, kjer (zelo) zgovorni predavatelji veliko govorijo, udeleženci pa se dolgočasijo, so oblike izobraževanja in usposabljanja MC dinamične, interaktivne in praktično naravnane. Krajšim in pestrim uvodnim predavanjem, sledijo delo po skupinah in simulacije, ki udeležencem, razdeljenim na manjše skupine, omogočijo, da s pomočjo strokovnjaka-moderatorja, sodelujejo v simulacijah realnega življenja in rešujejo konkretne probleme in primere, s katerimi se srečujejo pri svojem vsakdanjem delu.
Prilagojenost specifičnim potrebam: Oblike izobraževanja in usposabljanja se prilagajajo potrebam in interesom naročnikov, zato ponujajo primere za simulacije in delo po skupinah, s kakršnimi se udeleženci vsakodnevno srečujejo pri svojem dela. Tako udeleženci že na delavnicah začnejo reševati nekaj svojih vsakodnevnih perečih težav.
Ulovi lačnemu ribo in sit bo za en dan, nauči ga loviti ribe in sit bo za celo življenje, pravi star kitajski pregovor … Na oblikah izobraževanja in usposabljanja udeleženci spoznavajo orodja in znanja ter pridobivajo veščine, ki jim pomagajo pri upravljanju odnosov, preprečevanju zaostrovanja konfliktov in razreševanju sporov v različnih situacijah in primerih, s katerimi se soočijo pri svojem delu.
Vodeno izobraževanje: Pri izvedbi delavnic in drugih oblik izobraževanja in usposabljanja sodeluje ekipa znanstvenikov, raziskovalcev in strokovnjakov-moderatorjev. Tako udeleženci, ko se razdelijo na posamezne skupine po pet-šest ali največ deset udeležencev, niso prepuščeni sami sebi. Vsaka delovna skupina in delavnica ima svojega strokovnjaka-moderatorja, ki spremlja njeno delo, svetuje udeležencem, ocenjuje njihovo delo in odločitve, jih opozarja na napake in jim pomaga, kadar pomoč rabijo. Na tak način udeleženci na delavnici pridobijo več znanja, posredovanih izkušenj, veščin in spretnosti, hkrati pa spoznajo svoje sposobnosti ter omejitev in pomanjkljivosti svojih znanj in veščin.
NEKAJ SPECIFIČNIH PONUDB OBLIK IN MODULOV IZOBRAŽEVANJA IN USPOSABLJANJA
FORMATI, OBLIKE IN MODULI IZOBRAŽEVANJA IN USPOSABLJANJA:
MC ponuja naročnikom različne formate, oblike in module izobraževanja in usposabljanja, ki jih po dogovoru z njimi prilagodimo njihovim specifičnim potrebam, željam in zahtevam. Vse formate, oblike in module lahko izvedemo v živo na dogovorjenih lokacijah, hibridno ali na daljavo prek spleta, pri čemer skladno s situacijo, potrebami, navodili in veljavnimi predpisi in ukrepi upoštevamo vse preventivne in varnostne ukrepe in navodila, priporočene ob epidemiji.
Predavanja lahko pripravimo tudi za večje število udeležencev, za njihovo optimalno izvedbo in zagotovitev interaktivne komunikacije pa je priporočljivo, da njihovo število ne presega 20 do 30. Optimalne skupine udeležencev za delo po skupinah in simulacije na delavnicah, pri katerih sodelujejo in jih po potrebi usmerjajo strokovnjaki-moderatorji, so 5 do 10 udeležencev.
Oblike in formati izobraževanja in usposabljanja, ki jih ponujamo naročnikom:
- PREDAVANJA (2-4 ure):
Predavanje: 2 uri (2 x 45 minut oz. po dogovoru) + razprava (1-2 šolski uri)
- PREDAVANJA Z DELAVNICAMI (3-6 ur; povečano glede na število delavnic):
Predavanje: 2 uri (2 x 45 minut oz. po dogovoru) + razprava (1-2 šolski uri)+
Delavnica: delo po skupinah in simulacije (cca. 1-3 šolske ure za vajo)
- DNEVNI IZOBRAŽEVALNI PROGRAM (6-8 ur; lahko tudi kot tematska konferenca ali njen del)
Predavanja (1-2): vsako 2 uri (2 x 45 minut oz. po dogovoru) + razprava (1-2 šolski uri)+
Delavnice (1-3): delo po skupinah in simulacije (cca. 1-3 šolske ure za vajo)
- DVODNEVNO IZOBRAŽEVANJE (12-16 ur; lahko tudi kot tematska konferenca ali njen del)
Predavanja (1-4): vsako 2 uri (2 x 45 minut oz. po dogovoru) + razprava (1-2 šolski uri)+
Delavnice (1-5): delo po skupinah in simulacije (cca. 1-3 šolske ure za vajo)
- 24 URNI PROGRAM IZOBRAŽEVANJA ZA USPOSABLJANJE UČITELJEV IN ZAPOSLENIH (kot tematska konferenca za osnovne šole in učitelje)
Predavanja (2-5): vsako 2-4 ure (2 x 45 minut oz. po dogovoru) + razprava (1-2 šolski uri)+
Delavnice (1-5): delo po skupinah in simulacije (cca. 1-3 šolske ure za vajo)
Pri dodatnem ali trajnem programu izobraževanja se lahko dogovorimo tudi samo za izvedbo delavnic in simulacij, če so udeleženci že sodelovali pri uvodnih predavanjih za posamezno tematiko oz. področje, ki slušatelje usposobijo za uspešno sodelovanje in delo v delavnicah v delu po skupinah in simulacijah (skupinske vaje).
Kot navedeno, se dogovorjeni program izobraževanja in usposabljanja lahko izvede kot tematska konferenca, ki zagotavlja sodelujočim učiteljem pridobivanje potrebnih potrdil za strokovno usposabljanje.
Poleg navedenih lahko MC organizira in izvede tudi tematske poletne oz. sezonska šole in posebna specializirana mednarodna izobraževanja o dogovorjenih tematikah v trajanju 1-2 tedna (z dnevno obremenitvijo 5-8 ur) po dogovoru za zaposlene ali študente organizacij in institucij, ki izobraževanje naročijo.
Zainteresiranim naročnikom na podlagi njihovega povpraševanja posredujemo informativni cenik posameznih oblik, formatov in modulov izobraževanja in usposabljanja.
PROGRAM STROKOVNEGA IZOBRAŽEVANJA, USPOSABLJANJA IN IZPOPOLNJEVANJA ZA UČITELJE IN ZAPOSLENE NA OSNOVNIH ŠOLAH
V okviru trajnega strokovnega izobraževanja, usposabljanja in izpopolnjevanja učiteljev in zaposlenih na osnovnih šolah v Sloveniji, ki ga morajo za svoje zaposlene organizirati šole, vam kot svojo redno ponudbo ponujamo izobraževanje in usposabljanje o naslednjih tematikah in področjih:
- Komunikacija v pluralnem okolju: Medkulturna komunikacija
- Šola v globalni družbi: Različnost in upravljanje različnosti
- Preprečevanje diskriminacije v šolskem in širšem okolju
- Integracija posameznikov in skupnosti v okolje in družbo
- Preprečevanje, upravljanje in razreševanje konfliktov: Splošni okvir, tehnike in metode (npr. kolegialna/vrstniška mediacija – peer mediation)
- Pogajanja in tehnike pogajanj
Po dogovoru z naročniki lahko pripravimo izobraževanje in usposabljanje tudi o dodatnih tematikah in področjih.
Ponujene tematike izobraževanja in usposabljanja pomenijo neposreden prenos najnovejših strokovnih, raziskovalnih in znanstvenih rezultatov in dognanj v družbeno prakso in tudi njihovo prilagoditev za uporabo v šolskih okoljih, upoštevaje njihove specifične situacije in potrebe. Zasnovali in pripravili so jih vrhunsko usposobljeni znanstveniki, uveljavljeni v Sloveniji in v svetu, pri njihovem razvoju in izvajanju pa jim pomagajo zunanji sodelavci, mladi raziskovalci in podiplomski študenti, ki so vključeni v raziskovalne projekte in programe na Inštitutu za narodnostna vprašanja in njegovem Mednarodnem centru za medetnične odnose in manjšine v Jugovzhodni Evropi.
KRATKA VSEBINSKA PREDSTAVITEV NEKATERIH PONUJENIH VSEBIN, TEMATIK IN PODROČIJ IZOBRAŽEVANJA IN USPOSABLJANJA
1. Komunikacija v pluralnem okolju: Medkulturna komunikacija
Komunikacija v pluralnem okolju: Medkulturna komunikacija
- Komunikacija – pretok informacij, preprosteje povedano pogovor in dogovarjanje v okolju, ki je pluralno, ker v njem obstajajo različni pogledi in populacije/skupine.
- Medkulturna komunikacija – vrsta/tip komunikacije v pluralnem okolju, o kateri najpogosteje govorimo takrat, ko gre za komunikacijo med ljudmi in skupinami različnega etničnega izvora, ki pogosto govorijo različne jezike.
- Komunikacijska koda – najpogosteje jezik, ki omogoča komunikacijo.
- Pomen komunikacije za kolektive
- Uvodna vprašanja za udeležence na delavnicah:
- Ali znate komunicirati?
- Ali ste primerno usposobljeni za medosebno in medkulturno komunikacijo?
- Ali ste sami kulturni v komunikaciji?
- Ali ste strpni/tolerantni?
- Kako bi razložili pojem in koncept: komunikacija?
- Ali ste večkulturni in/ali medkulturni?
- Kaj po vašem mnenju pomeni: medkulturna komunikacija?
- Zakaj menite, da ste ali niste multikulturni – tako sami kot v svoji komunikaciji?
- Najbolj temeljna in pogosta oblika komunikacije je pogovor oz. razgovor (ta naj bi bil praviloma bolj vsebinski ali ciljno usmerjen) med dvema osebama ali med več osebami.
- Pomembno je tisto, kar je povedano, kot tudi to, kako je povedano!
- Načini komuniciranja – besedna in nebesedna govorica/komunikacija; totalna komunikacija.
- Interpretacija oz. razumevanje povedanega oz. sporočenega – tako z besedno (verbalno) kot nebesedno (neverbalno, zlasti celovito) komunikacijo.
- Pravila uspešne komunikacije
- TRENING ZA ODPRTO IN STRPNO (MEDKULTURNO) KOMUNIKACIJO!
2. Šola v globalni družbi: Različnost in upravljanje različnosti
Šola v globalni družbi: Različnost in upravljanje različnosti
- Vse družbe na svetu so etnično pluralne in (notranje) različne, to pa velja tudi za večino mikro okolij (npr. šola).
- Obstoj in vrste pluralnosti/različnosti ter temelji upravljanja različnosti:
- Zaznavanje, pretok informacij, vedenje o pluralnosti/različnosti ter njuno razumevanje in sprejemanje – različnost kot normalno stanje stvari in situacija v družbi;
- Strpnost (toleranca);
- Nediskriminacija, priznavanje različnosti ter vključevanje in integracija;
- Pluralizem/različnost kot vrednoti in kor primerjalni prednosti;
- Koncept urejanja in upravljanja različnosti;
- Sobivanje in sodelovanje – skupni interesi kot podlaga za prostovoljno/svobodno in enakopravno polno integracijo;
- Preprečevanje, upravljanje in razreševanje kriz in konfliktov kot segmenti upravljanja različnosti;
- Različnost kot vrednota in družbeno bogastvo.
- Ugotavljanje, predstavitev, razumevanje in promoviranje različnosti v vašem mikro okolju.
- Pristopi, načela, metode in tehnike upravljanja različnosti.
- Pomen izobraževanja in usposabljanja za uspešno upravljanje različnosti.
3. Preprečevanje diskriminacije v šolskem in širšem okolju
Preprečevanje diskriminacije v šolskem in širšem okolju
- Opredelitev/definicija diskriminacije in drugačnega obravnavanja: Ali je vsako drugačno obravnavanje tudi diskriminacija?
- Predsodki, stereotipi in diskriminacija: Kako in zakaj nastanejo predsodki in stereotipi? Kakšni so njihovi učinki?
- Diskriminacija v šolskem okolju:
- Viri: učitelji, sošolci, strokovno osebje.
- Oblike: posredna, neposredna, nadlegovanje, navajanje k diskriminaciji.
- Vrste: prikrita, institucionalna.
- Izvor: šolsko okolje, domače okolje, druga okolja – npr. izvenšolske dejavnosti, ipd.
- Nenamerna in prikrita diskriminacija: ko nekdo diskriminira, ne da bi bil to njegov namen – osveščanje o diskriminaciji v šoli.
- Učinek diskriminacije v šoli: kakšne so posledice za žrtve diskriminacije, prehajanje diskriminacije iz šolstva v delovno okolje in druge domene človekovega življenja; kumulacija diskriminacije skozi različne domene človekovega življenja.
- Strategije in tehnike preprečevanja diskriminacije v šolskem okolju: od osveščanja do ukrepanja.
4. Integracija posameznikov in skupnosti v okolje in družbo
Integracija posameznikov in skupnosti v okolje in družbo
- Vključevanje in izključevanje (inclusion/exclusion) kot relacijska/odnosna pojava (procesa): definicije in koncepti ter dimenzije (medčloveške – družbene, prostor, čas…); normativno in stvarno.
- Načini/prakse/oblike in koncepti vključevanja/izključevanja:
- Izključevanje:
- eliminacija: uničenje oz. odstranitev,
- segregacija: (iz)ločitev, diferencirana segregacija,
- subordinacija (podreditev).
- Vključevanje:
- subordinacija,
- asimilacija,
- adaptacija (prilagoditev),
- inkorporacija,
- integracija,
- urejanje in upravljanje različnosti.
- Šola in družba (širše okolje): splošno in konkretni primeri.
- Šolsko okolje in odnosi na šoli ter vključevanje v šolsko okolje:
- normativni okviri,
- politike in ukrepi,
- prakse.
- Vaša šola:
- učenci in starši ter učitelji in drugi zaposleni,
- vključevanje »različnih«,
- analiza in ocena stanja,
- pristopi, politike in ukrepi (na šoli),
- potrebe, možnosti, ovire.
- Praktični primeri: delavnica.
5. Preprečevanje, upravljanje in razreševanje konfliktov: Splošni okvir, tehnike in metode (npr. kolegialna/vrstniška mediacija – peer mediation)
Preprečevanje, upravljanje in razreševanje konfliktov: Splošni okvir, tehnike in metode
- Pluralnost, različnost in asimetrije ter konflikti kot normalni pojavi in stanje.
- Pluralizem kot podlaga za obstoj različnih interesov, ki so lahko med sabo tudi konfliktni.
- Opredelitev/definicija kriz in konfliktov; tipi konfliktov.
- Pozitivni in negativni potencialni kriz in konfliktov.
- Koncepti upravljanja in razreševanja konfliktov.
- Upravljanje različnosti ter preprečevanje, upravljanje in razreševanje kriz in konfliktov.
- Pristopi, strategije, metode in tehnike upravljanja in razreševanja kriz in konfliktov:
- Pristopi in strategije;
- Zgodnje zaznavanje in preprečevanje kriz in konfliktov;
- Analiza kriz in konfliktov:
- Konfliktni trikotnik;
- Razumevanje konflikta;
- Strani v konfliktu;
- Upravljanje in razreševanje:
- Metode in tehnike;
- Aktivnosti in njihovo povezovanje;
- Po-konfliktno upravljanje:
- Rekonstrukcija in rehabilitacija;
- Rekonciliacija/pomiritev;
- Evalvacija in kontinuirano dograjevanje in razvijanje strategij in aktivnosti za preprečevanje, upravljanje in razreševanje konfliktov.
- Trening za preprečevanje, upravljanje in razreševanje kriz in konfliktov: analiza kriz in konfliktov; kolegialna/vrstniška mediacija in razvoj strategije za preprečevanje, upravljanje in razreševanje kriz in konfliktov v specifičnem okolju.
6. Pogajanja in tehnike pogajanj
Pogajanja in tehnike pogajanj
- Pogajanja kot specifična oblika komuniciranja in mehanizem za preprečevanje, upravljanje in razreševanje konfliktov.
- Formalna in neformalna pogajanja: določitev okvirov (vsebinskih, časovnih, prostorskih…), pravil in sodelujočih – temeljno soglasje/dogovor kot temelj pogajanj.
- Ključna vprašanja pri pogajanjih:
- cilji in okviri,
- pravila in postopki,
- strategije pogajanj:
- oblikovanje strategij in taktik,
- optimizacija strategij in taktik ter njihov razvoj,
- (do)delitev vlog znotraj skupin in med skupinami,
- maksimalen, optimalen, zadovoljiv in sprejemljiv izplen,
- načini komuniciranja in tehnike:
- trening pogajalcev,
- metode in tehnike,
- komuniciranje: veščine ter razreševanje problemov,
- predstavitev stališč in ciljev,
- uresničevanje strategij in ciljev,
- dogovor kot želeni cilj pogajanj,
- uresničevanje dogovorjenega.
- Trening pogajanj: delavnice.
KDO SMO? SODELAVCI IN NAŠE REFERENCE
Sodelavci MC, zaposleni na INV:
red. prof. dr. Mitja Žagar, vodja MC
dr. Romana Bešter, višja znanstvena sodelavka
dr. Danijel Grafenauer, znanstveni sodelavec
dr. Boris Jesih, višji znanstveni sodelavec
dr. Janez Pirc, znanstveni sodelavec
dr. Sofija Zver, vodja infrastrukturnega programa in Specializiranega INDOK centra INV
V delu MC in zlasti v njegovih dejavnostih izobraževanja in usposabljanja sodeluje doc. dr. Sara Brezigar z Univerze na Primorskem, strokovnjakinja za področja diskriminacije, izobraževanja, komunikacije, pogajanj in mediacije, ki je bila do nedavna zaposlena na INV.
Pri delu MC sodelujejo tudi sodelavke Specializiranega INDOK centra in Projektne pisarne, ki pomagajo pri urejanju spletne strani MC in različnih aktivnostih.
Poleg sodelavcev z INV v delu MC stalno ali občasno sodelujejo zunanji sodelavci iz Slovenije in tujine, med njimi zlasti sodelavci Akademske mreže za sodelovanje v jugovzhodni Evropi, sodelavci z institucij, s katerimi MC trajno sodeluje, ter članice in nekdanje članice in člani študentskega raziskovalnega projekta Aristotel. Med njimi so mednarodno uveljavljeni znanstveniki in strokovnjaki z različnih področij z vsega sveta, ki jih po potrebi in skladno z možnostmi vključujemo v dejavnosti izobraževanja in usposabljanja, ki jih ponuja in organizira MC.
Kontakti za MC
Mitja Žagar – splošno o delu MC
Danijel Grafenauer – konferenca FES, izobraževanje za šole
Sofija Zver – za dokumentacijo in konferenco FES
Naše reference na področju izobraževanja in usposabljanja
Raziskovalci INV, ki kot ena najstarejših raziskovalnih institucij na svetu na področju etničnih in manjšinskih študij deluje že skoraj stoletje in ima v strokovni javnosti velik ugled, in drugi sodelavci MC, ki sodelujejo pri izvedbi izobraževanja in usposabljanja, neposredno udeležencem izobraževanja in usposabljanja prenašajo svoje strokovno znanje in spoznanja, aktualne rezultate in ugotovitve svoje znanstvenega in raziskovalnega dela. Med različnimi področji in tematikami, na katerih znanstveno, raziskovalno in strokovno delujejo, MC posebno pozornost posveča (družbenim) odnosom, urejanju in upravljanju odnosov in družbeno relevantnih različnosti v različnih okoljih, preprečevanju (zaostrovanja) in zgodnjemu zaznavanj kriz, sporov in konfliktov ter njihovemu upravljanju in razreševanju, posredovanju in mediaciji, (med)etničnim odnosom in konfliktom z etnično dimenzijo, medkulturni komunikaciji, multikulturalizmu in interkulturalizmu, vključevanju in integraciji, družbeni in politični participaciji, vključujočemu odprtemu javnemu dialogu, državljanski in civilni vzgoji in izobraževanju, aktivnem demokratičnem državljanstvu, vseživljenjskem izobraževanju itd.
INV in MC znanstveno, raziskovalno in strokovno ter pri izobraževalnih dejavnostih sodelujeta z mednarodnimi institucijami in organizacijami (npr. Združeni narodi, UNESCO, Svet Evrope, Organizacija za varnost in sodelovanje v Evropi, Visoki komisar OVSE za narodne manjšine, Evropska komisija, itd.) ter fondacijami (npr. Friedrich Ebert). Organizirata ali soorganizirata mednarodne znanstvene in izobraževalne konference, posvete in seminarje o etničnih odnosih, urejanju in upravljanju različnosti, preprečevanju, upravljanju in/ali (raz)reševanju konfliktov, multikulturalizmu in interkulturalizmu, migracijah, vključevanju in integraciji, itd.